Der var engang et spillested, der hed Tobakken. Man kunne se det på logoet: en tegning af bygningen, nogle musiknoder og navnet skrevet i en blød, næsten venlig hånd. Ingen blandt kernepublikummerne var i tvivl – her var der koncerter, fadøl og oceaner af lokal charme.
Problemet? Logo'et lignede også noget, en 9. klasse kunne have tegnet i billedkunst. Folk i Esbjerg elskede det – men brands som Apple eller Adidas blev ikke nervøse.
Så kom den spritnye rebranding: Ud med hyggen, ind med brutalismen. Nu staves Tobakken som en rebus: TO BA KK EN. Det ligner en krydsord, man ikke gider løse – eller måske en fritflyvende guide til, hvordan man skal tygge tyggegummi i slowmotion. Til gengæld er det nye look møj moderne, grafisk iøjnefaldende - og nemt som ingenting at trykke på en t-shirt.
Den gamle identitet var på næsten alle måder tryg – som en blød sofa med ternet tæppe. Men også støvet og småborgerlig. Den nye identitet er en designmæssig, brutal knytnæve i ansigtet – frisk som Vesterhavet, kantet og selvsikker.
Men også så kølig, at man næsten savner de små musiknoder, der dansede rundt og hviskede: “Det handler altså om musik, venner.”
Så hvad har Tobakken gjort? De er gået fra “Hej og velkommen til fællessang” til “Vi er et internationalt brand, og hvis du ikke fanger det, er det dit problem.”
Moralen? Begge versioner har charme. Den gamle var folkelig, kikset og elskværdig – den nye er skarp, pågående og arrogant. Og sådan står de to identiteter nu side om side som to ex’er: den ene hyggelig men småkedelig, den anden lækker men lidt selvoptaget.
Tja, publikum må selv vælge, hvem de helst vil tilbage til – eller om de bare kommer for musikkens skyld.
Klik forbi www.tobakken.dk - og vurder selv.

Kommentarer
Send en kommentar